logotype Archiv - Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH

BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH

V životě jsem běhal v mnoha značkách „běžecké" obuvi. Běžecké dávám do uvozovek zcela záměrně, protože v životě jsem běhal i v botách, které by dnes běžeckými nikdo nenazval. Dokonce jsem běhal po vzoru Emila Zátopka jednu zimu v kanadách, to jsem si pak zopakoval i s plnou polní na vojně.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 15.5.2016

První, v čem jsem běhal, pak byly čínské polokecky, což byly jedny z mála sportovních bot, které byly v 60. letech volně k dostání a stály 30,- Kč, byly tedy i cenově dostupné. Ty velmi připomínaly současnou minimalistickou obuv – žádné funkční prvky, podrážka byla rovná a z gumy, svršek plátěný a široký, aby se do něj vešly i rozcáplé nohy. V polokeckách jsem běhal šest let, teprve pak jsem dostal podpultové Botasky.

Panečku to byla změna! Hned jsem byl za frajera, protože mít Botasky, to bylo něco. Pokud jde však o funkční vlastnosti, tak ty oproti polokeckám nebyly nijak markantní, podrážka stále rovná, jen asi o 5 milimetrů silnější a z mechovky, takže lépe tlumily, svršek byl pevnější, takže bota na noze držela lépe. Pořád to však byla spíše minimalistická běžecká bota, než bota technická.

Po vojně (v 70. a 80. letech minulého století) jsem běhal pořád v Botaskách, maximálně jsem si u nich nechal upravovat podrážku, aby více připomínaly adidasky, v nichž běhali ti, co měli strýčky a tetičky venku (rozuměj na západě).

Až po roce 1989 jsem se dostal k prvním skutečným běžeckým botám, jak je známe dnes. Skoro 10 let jsem běhal hlavně v Mizunech, protože mi naprosto vyhovovaly, pak jsem se v rámci testování začal dostávat k různým značkám, přičemž vždy jsem si na běžecké botě nejvíce cenil, když jsem se v ní cítil jak v bavlnce, respektive jsem cítil, že mým chodidlům dává dostatečný prostor pro to, aby mohla sama pracovat.

Tuhle vlastnost jsem hledal i u veskrze technických bot a postupem času jsem ji hledal stále více a více, protože to bez ohledu na to, co výrobci u různých značek běžeckých bot nejvíce vyzdvihují (dobré tlumení, dobrou stabilitu, dynamický odraz), považuji za prioritní. A hned vám řeknu proč.

Umožnit chodidlům, aby mohla sama pracovat, považuji za prioritní, protože když to různé technické prvky dělají za ně, vaše chodidla, kotníky, úpony, vazy, kolena, kyčle, záda, core... ochabují a to je pak zdrojem úrazů pohybového aparátu.

Jsem dalek toho, abych sportovní firmy vyrábějící běžeckou obuv obviňoval z toho, že nemyslí na zdraví běžců a běžkyň a jde jim toliko o zisk, jen dle mého názoru je uvažování odborníků, kteří se podílejí na jejich vývoji, zastaralé a zkostnatělé, ale i logické – výrobci čehokoliv technického vždy uvažují v duchu – mělo by to člověku co nejvíce pomoci ulehčit práci! Kam všechny ty technologie vedou, je zřejmé na první pohled – člověk se hýbe čím dál tím méně, protože proč by to dělal, když to za něj udělá něco jiného.

Asi jsem z jiného světa, ale já pořád miluju, když se zpotím, když se unavím a zmožený si pak sednu nebo lehnu, protože už prostě nemůžu. Zároveň ale děsně nerad dělám cokoliv, co jasně vidím, že je neefektivní. Že místo toho, aby mi to pomáhalo, mi naopak škodí. Děsně nerad dělám cokoliv, co vnímám jako zbytečné, to je taky jeden z důvodů, proč lidi učím běhat tak, aby při tom vydávali co nejméně energie.

Tady se zdá, že si protiřečím, alespoň co se chodidel týče. Na běžeckých botách chci, aby umožňovaly mým chodidlům pokud možno co nejaktivněji se do běhu zapojit – dělat co nejvíce práce. Zároveň technickým běžeckým botám vyčítám, že spoustu práce udělají za moje chodidla a tím jim fakticky ušetří práci! Tak si Škorpile ujasni, co vlastně chceš!

Já v tom mám ale jasno, neboť boty, co šetří práci vašim chodidlům a tím i vám, vám zároveň umožňují běhat technicky špatně a tím i neefektivně, a tak vám práci naopak přidělávají. Tvrdá podrážka brání přirozenému odvalení, tak si do toho sednete, začnete skákat či si jinak ulevovat a pomáhat, což povede k tomu, že začnete vykonávat řadu neefektivních pohybů, a tím pádem vydávat více energie. Když běžíte přirozeně, vaše těžiště je pořád ve stejné výšce, když skáčete, vaše těžiště se pohupuje nahoru dolů, což třeba znamená, že uděláte navíc takovou práci (i když běžíte po naprosté rovině), jako byste svou váhu při běhu na 10 km vyzdvihli do výšky 50 metrů, při půlmaratonu do výšky 100 metrů a při maratonu 200 metrů.

V jakých botách běhám poslední dva roky, od doby, co se objevily na českém trhu, psát nebudu, kdo mě sleduje, tak to vidí. Řeknu k nim však tolik, že když jsem je poprvé obul, byl jsem unesen, protože ať si vezmu na nohy kterýkoliv model, tak splňuje 100% mou podmínku – nechá pracovat má chodidla a já se v nich při každém kroku cítím naprosto bezpečně, jako jsem se snad nikdy necítil v žádných jiných. Přesto však ostatní značky nezatracuji, neboť i u nich vidím, že směřují k co největší jednoduchosti, protože v jednoduchosti je síla, a to doslova – podívejte se na moje lýtka!:-).

Více o výběru běžeckých bot v článku: Jak vybrat správnou běžeckou obuv pro sebe? Nechte ji vybrat vaše nohy!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (21 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Janka | 26. 8. 2019 9.02 hod. | 193.86.204.xx
Já mám super zkušenosti s tímto obchodem https://www.forsize.cz
Často mají slevy na značky jako nike, adidas atd. Takže super

Rudolf | 21. 7. 2017 14.40 hod. | 89.177.6.xxx
Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým dropem, byly pohodlné, ale běhal jsem přes paty a bolela mne kolena a lýtka. Potom jsem si koupil boty a dropem 5mm a jako zázrakem jsem začal běhat přes střed chodidla, ale bolí mne achilovky, čím dál víc:-( Čím to je? Mám jít do dropu 7/8 mm? Děkuji za reakce. S pozdravem Ruda

fotoMiloš Škorpil: Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška prstů), pak nech chodidlo zhoupnout na patu a následně přes nohu přepadni (odval jako při chůzi).

Petr Kaňovský | 24. 9. 2016 13.11 hod. | 94.112.66.xxx
Vznik patní ostruhy je vesměs vyvolán špatnou technikou, ne špatnými botami. Doporučuji výrazně zkrátit krok a zvýšit krokovou frekvenci, dopadat pod sebe, na pokrčenou nohu, a celkově "cupitat". Úplně stejné řešení doporučuji na kolena, pomalý běh s co nejkratšími kroky, zejména pak s kopce, kadence aspoň 180. Přeji už trvalé zdraví!

Marie | 24. 9. 2016 0.07 hod. | 83.240.19.xxx
Dobrý den...nabehano mám už taky spousty kilometrů a přesně jak píšete začala jsem obyčejnými no name teniskami přes pro mě tehdá úžasne botasky atd.atd..taky jsem si volbou špatne běžecké obuvi vybehala patní ostruhu-velka bolest..teď jsem měla velkou pauzicku (tři děti),operace kolena...a musím opět začít trénovat..načteno mám hodne...modelu je spousty ...prosím nemáte nějaký tip či radu které boty (silnice,polni cesty)...bojím se abych opět neskoncila s ostruhou a ty kolena...Děkuji Marie

Alena | 18. 5. 2016 14.38 hod. | 109.80.111.xxx
Dobrý den,poradíte jaké damské boty pro vel. 41 délka stélky 27 cm. Jestliže radíte boty na běh o 1cm větší dostanu se na velikost,která se u dam nedělá a pánské boty mi jsou široké-mám užší typ nohy. Co volit? Předpokládám,že nejsem jediná s tímto problémem.Děkuji

Marcel | 18. 5. 2016 13.46 hod. | 194.213.207.xxx
Já je nechal a vybraly si Altry. Několik měsíců jsem kolem nich kroužil, zjišťoval podrobnosti a pak je obul. Paráda. Návdavkem je to, že se mi konečně bota po pár kilometrech u pace a malíčku neprodře.

Marcel | 18. 5. 2016 11.30 hod. | 194.213.207.xxx
Dobrý den,
musíte být šťastný člověk, neb, jestliže Vám Vámi neuváděná značka bot připadá pohodlná, tak se musíte vejít do každé. Já je zkoušel a byla příliš úzká. Nadto si myslím, že jakýkoliv drop u bot je cesta vedle, neb, když se vyzuji, tak mám patu na zemi a ne někde ve vzduchu. Pozor, nevychvaluji minimalismus, ale cestu, kdy bota nebude nohu svazovat, ale bude pouze jakýsi její obal.

fotoMiloš Škorpil: Marcely, máš pravdu jsem šťastný člověk, a to přesto, že mám nohu docela širokou, takže se do všech značek taky nevejdu. S tím, že jakýkoliv drop je cesta vedle s tebou nesouhlasím, ale to je věc názoru a zkušeností, jinak lidem radím, aby nechali vybírat běžecké boty svoje nohy, viz odkaz na konci článku.

Vašek | 18. 5. 2016 0.28 hod. | 83.208.104.xxx
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jaký je podle vás lepší postup při výběru běžecké obuvi. Svěřit se do rukou odborníků ve speciálce, kde vám změří nohu a všechno možné a podle toho doporučí botu nebo dát na svou "intuici" a botu vybrat hlavně podle toho jak vám sedne?

fotoMiloš Škorpil: Vašku, podle mého názoru je lepší dát na intuici a vybrat takové boty, které ti nejlépe sedí na nohou, protože v nich si tvoje nohy a tedy i ty sám budeš běh nejvíce užívat. Více o tom najdeš v článku na škole (Jak vybrat správnou běžeckou obuv pro sebe? Nechte ji vybrat vaše nohy!),

pavel kosorin | 17. 5. 2016 4.48 hod. | 95.140.247.xxx
naše nohy jsou jako stvořené pro přirozený běh – stačí si to uvědomit a hned víme, do čeho se obouvat, ať žije no nonsense running! :-)

Jane | 16. 5. 2016 19.45 hod. | 212.79.110.xxx
A nebyla by vkusnější ČESKÁ ? Proč lidi rozdělovat i na webu o běhání ... to mně hlava nebere ....

fotoMiloš Škorpil: Jene, vkusnější možná, ale Běžecká škola jsou mým (sice poněkud širším blogem) a tibetskou vlajkou vyjadřuji to, že podporuji Tibet!

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecké boty

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků